
Afbreukrisico als CFO: hoe kunt u zorgen dat uw team in control is?
Afbreukrisico is een risico waar de kans op falen groot is. In deze blog helpen we u op weg om de juiste keuzes te maken.
- Inspiratie, Strategie & beleid
- Leestijd: 3 min
Afbreukrisico is een risico waar de kans op falen groot is. Afbreukrisico wordt gebruikt om de status van een werknemer te beschrijven, zoals een persoon die niet meer goed presteert. Maar ook is afbreukrisico het risico op financiële schade die een bedrijf loopt wanneer er fouten worden gemaakt door onkunde. Als CFO bent u eindverantwoordelijk voor finance binnen uw organisatie, waarbij u leunt op het finance team. Indien er foutieve cijfers, analyses en beslissingen worden gemaakt, wordt u daar als CFO uiteindelijk op afgerekend en dat afbreukrisico is ongewenst. Hoe kunt u zorgen dat uw team in control is en dat u samen met hen de gewenste kwaliteit kan leveren? In deze blog helpen we u op weg om de juiste keuzes te maken.
Afbreukrisico verminderen door in control te zijn
Een eenduidige definitie van ‘in control zijn’ is er niet. Als CFO zou u kunnen stellen dat u in control bent als u in staat bent om de primaire financiële processen beheerst te laten verlopen. Door kaders te maken waarbinnen de uitkomsten van de processen verlopen, vast te stellen dat dit in de praktijk ook gebeurt, en maatregelen neemt tegen de onvoorspelbaarheid die zich kan voordoen, vermindert u het afbreukrisico. Er komen meerdere aspecten bij kijken om dit voor elkaar te krijgen, zoals:
- Effectieve en efficiënte processen
- Doelstellingen
- Beheersen van risico’s en onzekerheden
Effectieve en efficiënte processen
Om effectieve en efficiënte processen te waarborgen is het van belang dat er zicht is op een gecontroleerd management systeem dat bestaat uit methoden, instrumenten en procedures. Een gecontroleerd systeem vergroot de kans dat medewerkers doelgericht gedrag vertonen en daardoor het afbreukrisico wordt beperkt. Nu er steeds meer sprake is van digitale transformatie, is het van groot belang dat u als CFO kunt vertrouwen op analyses en beslissingen die voorspelbaar worden en de digitalisering u ondersteunt om uw processen zo effectief en efficiënt mogelijk in te richten. Mogelijk werkt uw team nog in Excel of wordt er een groot aantal handmatige handelingen uitgevoerd. Verwerk je circa 3.000 of meer inkoopfacturen per jaar, dan kun je bijvoorbeeld een hoop winst behalen door automatisering te implementeren. Je bespaart tijd op invoerwerk en controleert dan alleen nog op uitzonderingen. Een geautomatiseerd proces zorgt dat er minder fouten worden gemaakt en dat het afbreukrisico wordt beperkt. Als CFO kunt u denken aan het werken in de juiste credit management software.
Lees ook: “in 5 stappen naar een succesvolle credit management tool”
Doelstellingen
Het delegeren van de uitvoering van plannen en strategieën aan werknemers brengt het risico met zich mee dat werknemers niet altijd handelen (afbreukrisico) in overeenstemming met de afdelings-, en/of bedrijfsdoelstellingen. De redenen hiervoor kunnen uiteenlopend zijn. Denk aan motivatieproblemen maar ook aan gebrek aan richting. Door helder te communiceren over de gewenste afdelings-, en bedrijfsdoelstellingen wordt het voor uw team duidelijk waarom zij bepaalde handelingen uit moeten voeren en wat hun individuele toegevoegde waarde hieraan is. Als u dit aanvult met werkinstructies op detailniveau, zorgt u dat uw team steeds meer in control is en het afbreukrisico wordt beperkt. De werkinstructies op detailniveau kunt u creëren door de eerstgenoemde ingerichte processen maar ook het automatiseren van werkzaamheden door gebruik van credit management software.
Beheersen van risico’s en onzekerheden
Als CFO is het belangrijk dat u risico’s en onzekerheden toelaat en expliciet maakt om afbreukrisico te beperken. Bijvoorbeeld, welke oorzaken van een relevant financieel risico zijn onzeker en welke gevolgen heeft dat? Zijn deze onzekerheden te verkleinen en tegen welke kosten? Door onzekerheden en risico’s in kaart te brengen, zal realisme en relevantie de overhand krijgen. Als CFO zal u dan gaan balanceren tussen kwalitatieve en kwantitatieve benaderingen voor het effectief omgaan met onzekerheden, risico’s en de kansen die dit ook weer met zich meebrengt. Belangrijk is om helder te krijgen wat uw doelstellingen zijn en hoe u risico’s kunt elimineren door bijvoorbeeld de werkzaamheden te automatiseren, wat weer bijdraagt aan het beperken van uw afbreukrisico.
Hulp nodig?
Wilt u sparren met TKB welke mogelijkheden er zijn om uw afbreukrisico als CFO te beperken? Vraag dan een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen u graag verder!
Geschreven door:
TKB
Meer inspiratie

MEER CASES EN KLANTERVARINGEN TERUGLEZEN?
Download ons 30 jaar jubileum magazine.