
- Incasso, Inspiratie
- Leestijd: 2 min
Het optimaliseren van het debiteurenproces is voor ondernemers een belangrijk onderwerp. Een goed debiteurenbeheer scheelt niet alleen tijd, maar is ook van groot belang voor de financiële gezondheid van jouw organisatie. Overzicht krijgen in je debiteurenbeheer is een lastige opgave indien deze zaken handmatig worden bijgehouden. In deze blog benoemen we de belangrijkste voordelen van een geautomatiseerd debiteurenbeheer.
Tijdsbesparing
Met een debiteurenbeheer software kan je workflows inrichten die zorgen dat herinneringen en aanmaningen automatisch worden opgevolgd en verstuurd.
Effectiviteit
Indien je nog werkt met een to-do-list in word of e-mails verstuurd vanuit Outlook, zet je waarschijnlijk door middel van kopiëren/plakken een notitie in het klantsysteem. Wanneer je kiest voor een debiteurenbeheer software, zal dit allemaal automatisch zijn ingelezen in het systeem. Daarmee komt een groot deel van het tijdrovende archiverings-, zoek-, knip- en plakwerk te vervallen.
Gebruiksvriendelijk
In één oogopslag zie jij wat de stand van zaken is. Je krijgt een melding wanneer het tijd is om de debiteur te bellen, wanneer een factuur te lang openstaat of wanneer een betaalafspraak niet is nagekomen. Je hoeft dit niet zelf na te gaan, dit doet de software voor je.
Verbetering klantrelatie
Door de tijdsbesparing die je terugwint met geautomatiseerde processen, heb je meer tijd om proactief met jouw klanten om te gaan en aan de klantrelatie te werken. Doordat het contact goed wordt onderhouden, zal je tevens het aantal incassozaken sterk kunnen terugbrengen.
Continuïteit
Met een debiteurenbeheer software zorg je voor een geautomatiseerd proces waardoor het debiteurenproces gestructureerd doorloopt. Ook wanneer je even geen tijd hebt.
Gericht handelen
In een debiteurenbeheer software kan je klantsegmentatie toepassen. Door klanten in groepen of risicoprofielen in te delen, kan je per klantgroep een op maat gemaakte behandeling toepassen. Denk bijvoorbeeld aan profielen met verschillende kredietlimieten of de wijze (e-mail, telefonisch of SMS) waarop je met jouw klant communiceert en de tone of voice die je toepast.
Sneller betaald krijgen
Doordat je consequent en gericht handelt, zal dit leiden tot beter betalingsgedrag bij jouw klanten, waardoor facturen uiteindelijk sneller worden voldaan. Dit zal een positieve bijdragen leveren aan jouw cashflow en leiden tot verbetering van jouw DSO.
Nieuwsgierig?
Ben je nieuwsgierig naar debiteurenbeheer software? Bekijk dan deze link of vraag vrijblijvend een demo aan. Je kan ons ook altijd bellen via telefoonnummer 088-9955180.
Geschreven door:
TKB
Meer inspiratie

Download onze whitepaper:
Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie