![Incassobureau](https://www.tkb.nl/wp-content/uploads/2022/03/MelleMeivogel_TKB2021_dag2-49-300x200.jpg)
- Inspiratie
- Leestijd: 2 min
Het zijn drukke tijden op veel financiële afdelingen als gevolg van de crisis en de nasleep ervan. De betalingstermijnen (DSO) lopen op en veel bedrijven hebben hun cashflow (nog) niet goed op orde. Een goed overzicht binnen het debiteurenbeheer is cruciaal om de eigen cashflow op orde te krijgen en weer de focus te hebben op groei. Hoe krijg je dat overzicht in je debiteurenbeheer en hoe ziet de toekomst van het debiteurenbeheer eruit? We leggen het je uit in deze blog.
De tijd van debiteurenbeheer middels spreadsheet is voorbij
In een eerdere blog schreven we over dat veel bedrijven tegenwoordig nog gebruik maken van applicaties als Excel, of een boekhoudpakket met enkele standaard workflows voor hun debiteurenbeheer. Deze applicaties kunnen in de basis goed werken, maar schieten snel tekort wanneer het gaat om het opvolgen van taken, overdracht aan collega’s bij ziekte of vakantie, of wanneer meer workflows geautomatiseerd dienen te worden. Tevens zijn deze applicaties niet geschikt om snel inzichten te krijgen in bepaalde patronen bij debiteuren en daarmee bijvoorbeeld een data analyse uit te voeren om te voorspellen of een nieuwe potentiële klant niet een te groot afbreukrisico geeft voor de organisatie.
Toch is deze data vaak wel aanwezig en kan deze met de juiste credit management software eenvoudig worden benut. Waarom gebruiken veel organisaties dan nog steeds deze spreadsheets en eenvoudige boekhoudapplicaties? Het beeld dat credit management software een risico vormt voor de organisatie omdat het te veel automatiseert en dus als onpersoonlijk wordt gezien is wat achterhaald. Het stelt de credit manager juist in staat slimmer en effectiever te werken, waardoor deze meer waarde kan toevoegen aan de organisatie en meer tijd krijgt voor een persoonlijke benadering naar de klant.
Lees ook: “Hoe zorg je er als credit manager voor dat je jouw rol zo effectief mogelijk invult”
De Toekomst
Met de implementatie van een credit management software voor het debiteurenbeheer wordt een belangrijke stap gezet. Het op de juiste manier verzamelen en gebruiken van de klantdata zal organisaties helpen beter inzicht te krijgen in haar klanten, geeft overzicht en werkt tijdbesparend voor de debiteurenbeheerder. Maar een credit management software kan meer. Het is met de juiste credit management software mogelijk om niet alleen klantdata (interne data), maar ook externe data te verzamelen. Op basis van interne data ben je al in de gelegenheid om het meest ideale moment van het versturen van een factuur te bepalen, omdat je data je vertelt dat op dat moment je DSO het laagst zal zijn. Externe data geeft debiteurenbeheerders, credit managers en CFO’s inzichten in de ontwikkelingen van buitenaf en helpt kansen en bedreigingen te signaleren. Denk aan de juiste keuze in communicatiekanaal, waarbij je het snelst een reactie ontvangt of branche informatie waarmee je het afbreukrisico exact kan vaststellen.
Los van deze informatievoorziening is het met slimme technologie zoals bijvoorbeeld AI mogelijk om het debiteurenbeheer nog meer de optimaliseren. Patronen en verbanden worden opgemerkt die een menselijk oog niet ziet en AI kan zelfstandig een procesflow aanpassen naar de meest optimale flow.
Hoe de toekomst eruit zal zien is nooit met 100% zekerheid te zeggen, maar dat deze met de juiste credit management software zoals bijvoorbeeld TRUST IT en de komst van nieuwe slimme technologie veel tijdwinst zal opleveren, is zeker.
De toegevoegde waarde van een credit management software zit hem in de ondersteuning bij consequent en gericht kunnen handelen. Een van de operationele voordelen is het aanmaken van automatische workflows door de software. Doordat er altijd inzichtelijk is welke handeling verricht moet worden kan het aantal openstaande facturen sneller worden verlaagd, wat de DSO verbeterd. Wanneer facturen eerder worden voldaan heeft dat een positief effect op de eigen cashflow, wat een voorwaarde is om de liquiditeit van de eigen organisatie te kunnen waarborgen.
Sparren over de toekomst van debiteurenbeheer?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van de debiteurenbeheer software TRUST IT? Of kunnen we je verder helpen met debiteurenbeheer? Vraag een (digitaal) adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!
Geschreven door:
TKB
Meer inspiratie
![Hoe kunt u uw debiteuren slimmer en efficiënter op te volgen](https://www.tkb.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hoe-kunt-u-uw-debiteuren-slimmer-en-efficiënter-op-te-volgen.png)