Skip to content

Hoe zorgt Bouwmaat voor het soepele verloop van hun creditmanagementprocessen?

Klantcase: leer van Bouwmaat

Bouwmaat is een groothandel met bouwmaterialen voor de professional. In totaal zijn er 51 vestigingen van Bouwmaat in Nederland te vinden.

We hadden de gelegenheid om te spreken met Jerry Berndsen, de creditmanager van Bouwmaat. Hij gaf ons inzicht in de unieke werkwijze van Bouwmaat en de fijne samenwerking met TKB, die essentieel is voor het soepele verloop van hun creditmanagementprocessen.

Bouwmaat-pas

De Bouwmaat-pas is exclusief voor bouwprofessionals. Zij krijgen hiermee toegang tot de Bouwmaat-winkels met een breed scala aan bouwmaterialen én met de flexibiliteit om direct bij de kassa te betalen of op rekening te kopen. Jerry: “Ons team speelt een cruciale rol bij het beheren van de kredietverlening aan klanten. We beoordelen zorgvuldig de kredietwaardigheid en stellen een limiet in. Dankzij een strak systeem, onder andere met een automatische incassomachtiging, wordt er binnen de betalingstermijn betaald en houden we de financiële stromen gezond en efficiënt.”

Betalingslimiet overschrijden

Bij de kassa van de Bouwmaat-vestiging wordt de pas van de klant gescand. De kassière ziet direct of het een kredietklant is, zodat duidelijk is dat er niet meteen afgerekend hoeft te worden. “Het komt weleens voor dat klanten hun limiet overschrijden en dan neemt de kassière contact met ons op. Wij beoordelen dan of het verantwoord is om de limiet te overschrijden,” legt Jerry uit. “Doordat klanten bij ons op rekening kunnen kopen, komt het ook voor dat mensen niet betalen. Als de betaling na meerdere contactmomenten met de klant niet lukt, dan geven we de order ter incasso af.”

TKB Incasso

Niet-betalende klanten worden doorgestuurd naar TKB. “We werken al meer dan tien jaar samen met TKB als partner voor incassobeheer. Wat ik fijn vind aan de samenwerking is dat ze ervaring hebben met klanten in de bouwsector. Ze weten hoe onze klanten zich gedragen en hoe ermee om te gaan. Dat merk je en vind ik fijn.” Voor de incassozaken heeft Jerry een vast contactpersoon bij TKB. “Het contact is goed met TKB. Als ik vragen heb die geen noodzaak betreffen, dan mail ik vaak even. Bij dringende zaken bel ik rechtstreeks met mijn contactpersoon. Hij helpt me vaak meteen verder.”

TKB Detachering

“Toen ik in 2021 in dienst kwam bij Bouwmaat, zaten er al twee mensen gedetacheerd vanuit TKB,” vertelt Jerry. In datzelfde jaar stapte het bedrijf over naar een nieuw ERP-systeem. Bouwmaat heeft toen een van de detacheerders gevraagd langer te blijven, zodat de rest van de afdeling zich kon focussen op het nieuwe systeem. “De overstap naar een nieuw systeem was een intensieve periode voor ons. Dankzij de ondersteuning van TKB konden we ons richten op deze transitie zonder in te hoeven leveren op onze servicekwaliteit.” Voor Jerry is het duidelijk dat, mocht de behoefte aan extra ondersteuning weer ontstaan, TKB de voor de hand liggende keuze is, gezien hun medewerkers het vermogen hebben snel op het niveau te zijn om zelfstandig te kunnen werken.

Toekomstvisie

Naast de huidige successen en uitdagingen, kijkt Bouwmaat met een ambitieuze blik naar de toekomst. “We zijn vastbesloten om onze groei door te zetten, met plannen om meer vestigingen te openen en zo ons netwerk verder uit te breiden. Een speerpunt in onze toekomstvisie is de focus op het verder automatiseren van onze systemen. Dit betekent dat processen zoals de klantenintake, waarbij nieuwe klanten zich bij ons aanmelden, in toenemende mate digitaal zullen worden afgehandeld. Deze stap naar een meer gedigitaliseerd proces zou op termijn ook kunnen leiden tot een andere aanpak in hoe we met vorderingen omgaan, mogelijk maken we deze processen gestroomlijnder en meer geïntegreerd met digitale oplossingen. Hoewel deze veranderingen nog in de kinderschoenen staan, is het goed mogelijk dat we in de toekomst een efficiëntere doorstroom naar TKB zullen zien voor zaken die uit handen worden gegeven. Maar voor nu is dit toekomstmuziek en doen we het nog even met onze huidige aanpak,” aldus Jerry.

Sparren?

Wil je sparren met TKB over hoe je jouw debiteuren slimmer en efficiënter kunt opvolgen? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons op 020-896 5100. We helpen je graag verder!

Geschreven door:

Picture of TKB

TKB

Wij helpen jou met het verbeteren van je credit management processen. Samen bepalen wij de beste weg voor het realiseren van positieve resultaten en klantbehoud.

Meer inspiratie

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Download onze whitepaper:

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.