
- Incasso, Inspiratie
- Leestijd: 3 min
De jaarafsluiting is een terugkerend item. Met een jaarafsluiting sluit je het jaar af en is vanzelfsprekend om het bedrijfsresultaat te bepalen. De meeste organisaties zullen het kalenderjaar als boekjaar hanteren. Dit houdt in dat het nieuwe jaar wordt geopend en de jaarafsluiting moet worden uitgevoerd. Wat kun je als creditmanager doen om de overgang naar een nieuw boekjaar zo soepel mogelijk te laten verlopen? We hebben hieronder een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet.
Voer grondig controle uit op de openstaande debiteuren
Als credit manager is het cruciaal dat je de administratie goed op orde hebt, je wilt immers een zo hoog mogelijk resultaat behalen. Het is erg belangrijk dat je oninbare vorderingen nihil zijn. Zorg ervoor dat je een duidelijk overzicht hebt van de openstaande facturen met een hoog saldo en breng de ingewikkelde kwesties, die nog opgelost dienen te worden, in kaart. Het is zaak dat je tijdig begint met het innen van de grote facturen en de kwesties oplost, zodat je deze uitkomsten kunt meenemen in je resultaten. Neem de tijd om debiteuren vroegtijdig te contacteren, mochten er facturen openstaan die tegen het einde van het jaar vervallen. Zo voorkom je dat je onvoldoende tijd hebt om eventuele zaken op te lossen die hieruit zijn voortgekomen. Tenslotte wil je het nieuwe jaar met een schone lei beginnen.
Lees ook: ‘Tips om openstaande facturen te verminderen’
Administratie bijwerken
Vaak moet er voor de uiteindelijke jaarafsluiting handmatig allerlei boekingen gemaakt worden om de gegevens compleet te maken. Ook hierbij is het verstandig om op tijd te beginnen met het verzamelen van de benodigde gegevens en documenten. Het is belangrijk dat je controleert of alle facturen juist verwerkt zijn. Facturen die in het afgelopen boekjaar aangemaakt zijn maar nog niet door de debiteur zijn voldaan, tellen mee met de omzet van het afgelopen boekjaar. Er wordt niet gekeken naar de betaaldatum. Het is daarom essentieel om ervoor te zorgen dat de openstaande facturen voor het sluiten van het boekjaar zijn geïncasseerd. Vervolgens loop je na of de bank- en kassaldo’s kloppen. Het komt geregeld voor dat er een verschil zit in de werkelijke saldo’s en de saldo’s die je in jouw administratie bijhoudt. Vind je een fout? Deze dien je op te sporen om de boekhouding sluitend te kunnen maken.
Openstaande postenlijsten opschonen
Het nieuwe jaar begin je met schone openstaande postenlijsten. Letter daarom zoveel mogelijk facturen af tegen betalingen en boek kleine verschillen af. Heeft een debiteur een credit te goed? Zorg dan dat je de bankgegevens opvraagt en het bedrag overmaakt.
Wil je je DSO berekenen? Maak dan gebruik van deze handige online tool.
Ter incasso overdragen
Na het uitvoeren van bovenstaande punten heb je een helder inzicht in jouw debiteuren en voornamelijk dubieuze debiteuren. De jaarafsluiting biedt een goed moment om te bepalen welke debiteuren ter incasso overgedragen kunnen worden. Wanneer je dit tijdig in kaart brengt en de dossiers uitbesteed, kunnen de geïncasseerde vorderingen meegenomen worden met de bedrijfsresultaten.
Lees ook: ‘Een dossier uitbesteden aan een incassobureau?‘
Meer weten?
Heb je hulp nodig bij openstaande facturen? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!
Geschreven door:
TKB
Meer inspiratie

Download onze whitepaper:
Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie