Skip to content

Leer van Damen: Creditmanagement zonder grenzen

De Damen Shipyards Group staat bekend om zijn veelzijdigheid en innovatie in de maritieme sector. Damen heeft zich gepositioneerd als een toonaangevende scheepsbouwer op wereldniveau, met een breed scala aan vaartuigen: van compacte duwbootjes tot imposante superjachten, en van geavanceerde defensieschepen tot krachtige tankers.

In gesprek met Peter Bongers, interim-creditmanager bij Damen, kwam het internationale aspect van het bedrijf aan bod: “TKB is in staat de taal- en cultuurbarrières te overbruggen.” In deze case vertellen we meer over de samenwerking.

Familiebedrijf

Damen begon in 1927 als een echt familiebedrijf. De gebroeders Damen richtten het bedrijf op en splitsten het later in twee bedrijven. Onder leiding van de tweede generatie, Kommer Damen, heeft het bedrijf wereldwijd naam gemaakt en zich ontwikkeld tot een van de grootste scheepsbouwers ter wereld. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer.

Arnout Damen, de zoon van Kommer Damen, is sinds 2020 CEO van het familiebedrijf. Arnout kiest een andere weg dan zijn vader en heeft een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd, waarin de organisatie is opgedeeld in divisies. In deze structuur zijn directieleden verantwoordelijk voor hun omzet en rapporteren zij aan de executive board. Hierdoor is de hele organisatie continu in beweging. De verschillende secties van de organisatie moesten verder geprofessionaliseerd worden, wat mede de reden was om Peter Bongers aan boord te halen. “Creditmanagement stond nog in de kinderschoenen, maar dat zijn we nu aan het professionaliseren.”

Lange historie

Via TKB is Peter Bongers geplaatst bij Damen. “Ik ken TKB al heel lang; rond 2010 maakte ik kennis met hen. TKB was toen nog niet zo groot als nu. Ik heb hun groei meegemaakt en gezien hoe ze zijn uitgegroeid tot een volwaardige creditmanagement-partner. Toen de aanvraag van Damen binnenkwam, werd ik gebeld met de boodschap: ‘Dit is echt een opdracht voor jou!’ En dat klopte. Damen is een bijzonder bedrijf. Als interimmer hou je meestal een zekere afstand, maar Damen raakt je; het voelt alsof je deel wordt van de familie. Ik ben best trots dat ik hier mag werken. Stiekem is het ook een beetje een jongensdroom: als ik ’s ochtends mijn auto parkeer en ik zie die grote schepen liggen, dat vind ik stoer.”

Lees ook: “Leer van Hilti: van detachering tot in vaste dienst.”

Evenwichtige aanpak

Damen maakt gebruik van TKB Outsourcing, TKB Incasso en TKB Detachering, waar Peter onderdeel van is. Inmiddels werkt Peter al anderhalf jaar bij Damen. “Het professionaliseren van het creditmanagement bij Damen is een intensief project in een organisatie die constant verandert. De samenwerking met TKB speelt hierin een cruciale rol,” vertelt Peter. “De wereld waarin Damen opereert, is bijzonder. Met klanten variërend van overheden tot particulieren en een culturele diversiteit, is een evenwichtige aanpak essentieel. Dat evenwicht zit vaak in persoonlijk contact. Dankzij de outsourcingdiensten van TKB kan Damen dit contact wereldwijd realiseren. Jullie spreken meer dan dertig talen talen, kennen de cultuurverschillen en weten hoe daar mee om te gaan. Jullie zetten de juiste persoon in die de taal spreekt en de cultuur begrijpt. Zo leggen jullie contact met de klant, maken een verslag, en kan ik daar weer mee verder.”

Taal- en cultuurverschillen overbruggen

Ook de incassozaken besteedt Damen uit aan TKB. “TKB is echt gespecialiseerd in lastige buitenlandse zaken, en dat moet ook, want elke zaak die we overdragen is complex. In Nederland is het normaal dat je meteen betaalt of duidelijke afspraken maakt. Maar in andere landen, zoals sommige Afrikaanse of Aziatische landen, draait het eerst om vertrouwen,” legt Peter uit. “Voor mij is het soms lastig te begrijpen waarom een klant niet betaalt. Maar zodra TKB contact legt en inzicht geeft in de situatie, wordt het mij duidelijker. Dit helpt bij besluitvorming, zoals het pauzeren van acties of beter samenwerken met sales. Soms ontdek ik dat de data waarover ik beschik niet volledig is, en dan zorgt TKB voor correcties.”

De norm

Voor Damen levert de samenwerking met TKB helderheid, transparantie en continuïteit. “Door outsourcing en incasso uit te besteden, krijg ik inzicht in wat er speelt bij de klant, zodat we daarop kunnen anticiperen. TKB biedt kwaliteit en expertise. Ze onderscheiden zich door taal- en cultuurbarrières te overbruggen en dit te vertalen naar mij als opdrachtgever. Dat is echt hun meerwaarde. Ik durf zelfs te stellen dat TKB ten opzichte van andere incassobureaus de norm is,” aldus Peter.

Benieuwd?

Ben je benieuwd wat een interim Credit Management Professional voor jou kan betekenen? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons op 020-896 5100. We helpen je graag verder!

Optimalisatie van het financiele proces

Download onze whitepaper:

Optimalisatie van het financiële proces

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.