
- Inspiratie, Strategie & beleid
- Leestijd: 4 min
Steeds meer organisaties maken stappen om datagestuurd te werken. Data als uitgangspunt om activiteiten met feiten te onderbouwen, te verklaren en voort te zetten. De afdeling debiteurenbeheer is een uitgelezen afdeling om slim gebruik te maken van data om beter inzicht te krijgen in cijfers, processen en werkzaamheden. De koers van het debiteurenbeheer heeft namelijk direct effect op de liquiditeit van een organisatie. Dit houdt niet in dat de koers enkel wordt bepaald door data, maar dat er een balans zou moeten komen tussen inhoudelijke kennis en ervaring en anderzijds inzichten en analyses vanuit data.
Wat voor toegevoegde waarde heeft datagestuurd werken voor het debiteurenbeheer?
Datagestuurd werken wordt gebruikt om toekomstige ontwikkelingen te voorspellen en hier zo goed mogelijk op in te spelen. Met behulp van data is het mogelijk om het debiteurenbeheer zo efficiënt mogelijk in te richten waardoor beslissingen beter, sneller en accurater genomen kunnen worden. Datagestuurd werken geeft inzicht in waar je als afdeling debiteurenbeheer mee bezig bent en hoe je processen en resultaten kan verbeteren. Het is belangrijk dat er eenvoudig en snel inzicht is in de data. Eén van de hulpmiddelen die veel wordt gebruikt op de afdeling debiteurenbeheer, is een debiteurenbeheer software zoals TRUST IT.
Lees ook: “Uw debiteuren slimmer en efficiënter opvolgen door het gebruik van debiteurenbeheer software”
Wat maakt datagestuurd werken zo anders?
Er wordt vaak gezegd dat de afdeling debiteurenbeheer volledig stuurt op cijfers, wat wordt gezien als datagestuurd werken. Echter is er vaak sprake van informatiegestuurd werken. Bij informatiegestuurd werken wordt er bijvoorbeeld gewerkt met KPI’s, welke gemonitord worden en waarop gestuurd wordt. Dit is maar een onderdeel van datagestuurd werken. Datagestuurd werken is zo ingericht dat data als startpunt dient om veranderingen aan te brengen. Feiten afkomstig uit de analyses van data zorgen dat de data bepaalt welke richting de afdeling debiteurenbeheer op gaat, terwijl bij informatiegestuurd werken de verwachtingen en/of doelstellingen leidend zijn hoe de data wordt ingezet. Een informatiegestuurd debiteurenbeheer bepaalt dus de doelstellingen voor het analyseren van de data, terwijl een datagestuurd debiteurenbeheer de doelstellingen afleidt uit de data.
De eerste stappen voor een datagestuurd debiteurenbeheer
Datagestuurd werken klinkt eenvoudiger dan het is. Het is een nieuwe manier van werken, wat zonder een gestructureerde aanpak niet van het ene op het andere moment gerealiseerd kan worden. Onderstaande stappen helpen je om een start te maken:
Stap 1: Ga terug naar de basis
Het is belangrijk om eerst te kijken hoe de debiteurprocessen in de huidige situatie zijn ingericht in plaats van direct in te springen op nieuwe ontwikkelingen. In welke systemen wordt het debiteurenbeheer nu uitgevoerd? Ben je afhankelijk van verschillende afdelingen of personen die ieder hun eigen prioriteiten stellen? Om daadwerkelijk aan de slag te gaan, is het belangrijk dat de basis eerst inzichtelijk is.
Stap 2: Inzicht creëren in de toegevoegde waarde
Met data wil je waarde creëren. Het is belangrijk dat iedereen binnen de afdeling debiteurenbeheer hetzelfde beeld heeft van wat datagestuurd werken betekent. Er moet een gezamenlijk uitgangspunt zijn om voldoende draagvlak te creëren om de verandering op de afdeling debiteurenbeheer plaats te laten vinden. Je begint hierbij met het formuleren van een doel als gemeenschappelijk vertrekpunt. Zonder een duidelijk doel voor ogen, is het lastig om uiteindelijk het resultaat inzichtelijk te maken. Daarnaast geeft een gezamenlijk doel richting, duidelijkheid en prioriteit bij keuzes die worden gemaakt bij de inzet van middelen.
Stap 3: Stel de klant centraal
De klantbeleving wordt steeds belangrijker. Door de klant(doel) als vertrekpunt te nemen, krijg je zicht op hoe de ideale situatie eruit zou zien. Hoe wil een klant het liefst benaderd worden? Hoe kan je vanuit het debiteurenbeheer hieraan bijdragen?
Door bovenstaande stappen te volgen breng je structuur aan in de aanpak naar een nieuwe manier van werken.
Sparren?
Wil je sparren met TKB hoe je het debiteurenbeheer efficiënter kan inrichten door slim gebruik te maken van data? We helpen je graag verder! Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons direct via telefoonnummer 088-9955180.
Geschreven door:
TKB
Meer inspiratie

MEER CASES EN KLANTERVARINGEN TERUGLEZEN?
Download ons 30 jaar jubileum magazine.