
- Incasso, Inspiratie
- Leestijd: 2 min
Na het leveren van een dienst of product wil je dat jouw klant de factuur zo snel mogelijk voldoet. In deze blog delen we tips die kunnen helpen om te zorgen dat openstaande facturen worden voldaan.
Zorg dat je de factuur zo snel mogelijk opstuurt
Het is belangrijk om het goede voorbeeld te geven aan jouw klanten. Daarom is het belangrijk om de factuur zo snel mogelijk toe te sturen. Wanneer je een factuur laat verstuurt, kan het zijn dat je het signaal afgeeft dat je het niet nauw neemt met betalingen. Ook zorg je dat je nog top-of-mind bent en verwacht de klant de factuur. Door gebruik te maken van een debiteurenbeheer software zorg je dat je facturen sneller kan opvolgen en betalingen eenvoudig kan volgen.
Elektronisch factureren
Betaalgemak zorgt ervoor dat openstaande facturen sneller worden voldaan. Een elektronische factuur of een factuur met een QR-code kan hier bij helpen. Een elektronische factuur zorgt ervoor dat de factuur automatisch in het systeem wordt verwerkt. Ook komt deze direct bij de juiste persoon terecht.
Inhoud optimaliseren
Je factuur zo specifiek mogelijk maken kan helpen bij snelle betalingen. De inhoud van je factuur moet compleet zijn. Denk aan de volgende informatie:
- Het factuurnummer
- Het openstaande bedrag
- Om welk product of dienst het gaat
- Contactpersoon bij vragen.
Het is ook belangrijk om heldere betalingsvoorwaarden op te nemen. Door de uiterste betalingstermijn bovenaan en op een duidelijke plek neer te zetten, zorg je dat er geen onduidelijkheid ontstaat.
Consistentie
Door gebruik te maken van een debiteurenbeheer software zoals TRUST IT zorg je dat je veel tijd bespaart omdat bijvoorbeeld betalingsherinneringen automatisch kunnen worden verzonden. In deze software zijn de processen ingericht zodat deze naar wens zijn voor jouw organisatie. Wil je bijvoorbeeld dat een deel van de klanten na 14 dagen een herinnering ontvangt en een ander deel na 30 dagen, dan kan je dit op basis van profielen inrichten in een debiteurenbeheer software.
Lees ook: “De toegevoegde waarde van creditmanagement software”
Schakel bijtijds hulp in
Als facturen langer dan de afgesproken betalingstermijn openstaan, is het belangrijk om de openstaande facturen over te dragen naar een incassobureau. Des te ouder een factuur, des te lastiger het worden dat deze wordt voldaan. Incassobureau TKB heeft 35 jaar ervaring en expertise om te zorgen dat de klantrelatie behouden blijft en jij jouw betaling ontvangt.
Lees ook: “Een incassobureau inschakelen: wat zijn de voordelen?”
Nieuwsgierig?
Heb je hulp nodig bij openstaande facturen of wil je meer weten over debiteurenbeheer software? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons op 088-9955180. We helpen je graag verder!
Geschreven door:
TKB
Meer inspiratie

Download onze whitepaper:
Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie