Skip to content

Waarom de WKI? Een nieuwe stap naar eerlijke incasso

De Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (WKI) is een belangrijke stap naar een eerlijker en transparanter incassosysteem. Per 1 april 2024 stelt de wet striktere regels, kwaliteitseisen en registratieplicht vast voor incassobureaus en andere partijen die betrokken zijn bij incassodiensten. Maar waarom is de WKI eigenlijk zo belangrijk?

Betere bescherming voor consumenten

Een van de belangrijkste doelstellingen van de WKI is het waarborgen van een betere bescherming voor debiteuren. Ook streeft de WKI naar het beperken van incassokosten bij terugkerende facturatie. 

Tijdspad van de WKI

Het implementatietraject van de WKI is gefaseerd om een soepele overgang te waarborgen:

1 april 2024:

  • De Wet Kwaliteit Incassodienstverlening is van kracht.
  • Registratieplicht voor nieuwe incassodienstverleners. Elk incassobureau moet zicht binnen de overgangstermijn van 1 jaar registreren. 

1 oktober 2024:

  • Beperking van incassokosten bij terugkerende facturatie.
  • Voor termijnbedragen lager dan € 266,68 wordt het maximum aan incassokosten € 140,00 over een periode van 6 maanden.

1 april 2025:

  • Invoering van nieuwe opleidingsnormen voor niveau 3 en 4 van het Europees kwalificatiekader.

Kwaliteitsslag en Professionalisering

Met de WKI worden nieuwe opleidingsnormen ingevoerd wat zorgt voor een hogere kwaliteit en verdere professionalisering binnen de gehele incassobranche. Dit zorgt niet alleen voor beter opgeleide professionals, maar ook voor meer transparantie en betrouwbaarheid in de dienstverlening. Bij TKB overtreffen wij de gestelde kwaliteitsnormen van de WKI met onze TKB Academy. Door middel van gerichte opleidingen en trainingen voorzien wij onze medewerkers van de juiste kennis en vaardigheden om aan de eisen van de WKI te voldoen en deze zelfs te overtreffen.

Impact op opdrachtgevers

Voor opdrachtgevers brengt de WKI ook een verplichting mee. Zo is bij de aanlevering van een factuur een beschrijving vereist, de incassodienstverlener dient deze beschrijving dan ook uitdrukkelijk in de correspondentie aan de debiteur te vermelden. Dit draagt bij aan een transparanter en eerlijker incassoproces.

Geschillencommissie

De wet verplicht incassodienstverleners om aangesloten te zijn bij een geschillenregeling. Hoewel de aansluiting met een klachteninstituut in het eerste kwartaal van 2025 tot stand moet zijn gebracht, is TKB al enige tijd in contact met Kifid. Kifid is het klachteninstituut voor de financiële dienstverlening en zal naar alle waarschijnlijkheid de klachten over incassodienstverleners in behandeling nemen. Dit biedt consumenten een laagdrempelige manier om eventuele geschillen op te lossen.

Conclusie

De invoering van de WKI markeert een belangrijke stap richting een eerlijker en transparanter incassosysteem. Hoewel veranderingen altijd even wennen zijn, biedt de WKI uiteindelijk een positieve vooruitgang voor alle betrokken partijen.

Sparren?

Wil je meer weten over de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons op 020-896 5100. We helpen je graag verder!

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Download onze whitepaper:

Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie

Ontdek het met de gratis demo

Zien is geloven. Daarom kunt u TRUST IT gratis en vrijblijvend ontdekken en ervaren. In een online call laten we u zien hoe onze applicatie werkt en geven we u een demo. Nieuwsgierig? Vraag de demo aan door uw gegevens in te vullen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.