
- Inspiratie
- Leestijd: 3 min
Wie zijn liquiditeitspositie- en werkkapitaal wil verbeteren, heeft in het algemeen drie knoppen om aan te draaien, zegt werkkapitaalexpert Danny Siemes van PwC. Crediteuren, debiteuren en de voorraden. Met hogere rentelasten waar bedrijven mee kampen, prijsstijgingen, een vertragende economie en aanhoudende problemen in de supply chain, neemt volgens hem de aandacht voor werkkapitaal toe.

Siemes werkt veel voor klanten die een fusie en overname aangaan. “Voor hen analyseren we dan het bedrijf dat ze willen overnemen op hoe het met werkkapitaal omgaat. Zodat je als kopende partij weet waar de verbeterpunten zitten.” Daarnaast helpt hij ondernemingen met het duurzaam verbeteren van hun werkkapitaal. “De coronacrisis was echt een stresstest voor het werkkapitaalbeheer. Toen had de verbetering van de liquiditeit de hoogste prioriteit en ik zie dat die scherpte niet is verslapt. Integendeel. Bedrijven zijn vaak tegen lage rentes leningen aangegaan, maar deze leningen lopen af en dan moet er worden geherfinancierd. In veel gevallen zijn de leningen gekoppeld aan de Euribor die weer gekoppeld is aan het rentetarief van de ECB. Als die laatste partij de rente verhoogt, gaan de rentelasten van het bedrijf dus omhoog. Daarmee wordt het financieren van werkkapitaal duurder. Als je van een procent naar drie procent gaat, is dan in een keer een flinke plus aan rentelasten. Dan is het dus echt zaak om met dat werkkapitaal aan de slag te gaan.”
Drie knoppen
Wie wil werken aan het werkkapitaal, heeft in het algemeen drie knoppen om aan te draaien. Siemes: “Crediteuren noem ik als eerste. Waarom? Omdat dat veelal de makkelijkste knop is om aan te draaien. Je betaalt daarbij jouw leveranciers later. Dat ligt wel wat gevoelig, want het ligt eraan hoeveel macht je hebt in de keten of je dat kunt doen. Om twee uitersten te noemen: als je een grote multinational bent, kun je die druk makkelijker uitoefenen bij je leveranciers, dan als mkb’er. Ook is later betalen makkelijker door te voeren bij niet-strategische leveranciers, die je minder hard nodig hebt, dan bij strategische leveranciers. Let wel: om te zorgen dat grote bedrijven mkb-ondernemers op tijd betalen, is op 1 juli 2022 de maximale betaaltermijn voor commerciële transacties van grootbedrijven naar mkb-ondernemingen verkort van zestig dagen naar dertig dagen. Daar trekken niet alle grote ondernemingen zich wat van aan. Grote bedrijven hadden in 2022 gemiddeld 44 dagen nodig om de rekeningen van kleinere bedrijven te betalen. Dat is dus ruim tien dagen meer dan wettelijk is toegestaan. Dat schreef demissionair minister Micky Adriaansens van Economische Zaken in juli aan de Tweede Kamer.”
Klanten eerder laten betalen
Knop twee gaat over de debiteuren. “Je klanten. Kun je hen wellicht wat eerder laten betalen? Veelal ligt dat wel wat gevoelig. Vaak heb je je betalingstermijnen namelijk al vastgelegd, bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden of in een contract. Wellicht is er dan niet op korte termijn wat aan te doen, maar eventueel wel bij nieuwe commerciële afspraken die je maakt. Dat je daar een kortere betaaltermijn hanteert. Daarnaast kun je meer ‘bovenop’ je debiteurenbeheer zitten. Als de betaaltermijn dertig dagen is, kun je wachten tot na die dertig dagen, maar je kunt ook al een friendly reminder op de 28e dag verzorgen. Heb je de factuur goed ontvangen? Wanneer zal de factuur worden betaald? Met dat belletje heb je ook weer even contact met je klanten. Om bijvoorbeeld commerciële kansen af te tasten.” Daarnaast is voor bedrijven zaak de drempel om de rekening te kunnen betalen zo laag mogelijk te leggen. “Bij consumenten, maar af en toe zakelijk zie je Tikkies. Aan de administratieve kant zijn er systemen waar je dit proces kunt inregelen. Van wanneer je een betalingsherinnering stuurt tot aan het bijhouden van het betaalgedrag van klanten.” Moderne debiteurenbeheer software biedt organisaties de tools om dit proces effectief en gestroomlijnd te beheren.
Commercieel inzetten
Ook daar valt winst te halen: wie informatie heeft over het betaalgedrag van zijn klant, kan dat commercieel inzetten. “Wellicht wil je afscheid nemen van die slechtbetalende klant? Wellicht wil je salesmedewerkers alleen een bonus geven voor daadwerkelijk betaalde omzet? Of je neemt het feit dat een factuur nog niet is betaald mee in het gesprek met de klant. Dan kun je eventueel besluiten hem of haar (voorlopig) niet meer te bedienen. Die factuur moet eerst voldaan worden. Er zijn zelfs systemen die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie. Die adviseren bijvoorbeeld op de vraag hoe je de desbetreffende klant het beste kunt benaderen om de grootse kans op betaling te hebben. Ook kun je je strategie aanpassen door je te richten op klanten die goed betalen. Of sectoren waarin goed wordt betaald.”
Ook voorraden leggen een beslag
Dan de knop voorraadbeheer. “Ook voorraden die je hebt liggen in je bedrijf en onderhandenwerk, leggen een beslag op je werkkapitaal. Daar is niet iedere onderneming zich van bewust. Je wilt daar het voorraad- en onderhandenwerk niveau op het meest minimale niveau brengen dat mogelijk is. Dat speelt werkkapitaal vrij. Maar of dat kan, hangt ook van veel factoren af. Als je als groothandel bouwmaterialen verkoopt, grijpt een laag voorraadniveau meteen in op je dienstverlening. Maar in zo’n situatie en bij andere situaties kun je wel kijken naar de historische gegevens. Welke klantvraag zie je wanneer? Zo kun je de vraag voorspellen en daar dus je minimumvoorraadniveau op aanpassen. Daarbij speelt tegenwoordig ook hoe sterk je supply chain is. Vanwege de leveringsproblemen vanuit China tijdens de blokkade van het Suezkanaal, hielden bedrijven grotere voorraden aan. Om problemen te voorkomen. Je moet de situatie dus goed inschatten. Kan ik ingrijpen in het voorraadniveau? Kan ik eventueel een leverancier dichterbij vinden? Is deze wellicht bereid een voorraad bij hem of haar aan te houden? Kan deze leverancier just in time leveren?”
Werkkapitaal een belangrijke waardedrijver
Investeerders, financiers en banken kijken, als ze kapitaal verschaffen, of een bedrijf zijn werkkapitaal op orde heeft. “Dat is een heel belangrijke indicatie om te bepalen of je een financiering wilt aangaan. Het is ook een belangrijke indicatie voor een investeringsmaatschappij om te kijken of er na een overname op dit vlak voor verbeteringen zijn door te voeren. Daarmee kunnen ze namelijk vrij snel de waarde in het bedrijf omhoog krijgen.”
Continu aandacht vragen
Kortom, werkkapitaal moet de aandacht krijgen die het verdient, zegt Siemes tot slot. “Dat begint al bij je medewerkers duidelijk te maken wat de termen werkkapitaal en cashflow zijn en waarom deze belangrijk zijn voor een onderneming. Dat is namelijk niet voor iedere medewerker altijd duidelijk. Om je een voorbeeld te geven: ik dring er af en toe bij een collega op aan om op tijd een factuur voor een opdracht te versturen. Soms krijg ik dan het antwoord ‘dat dat nog wel komt’. Dan antwoord ik: ‘wat zou je er zelf van vinden als je je salaris een maandje later krijgt’. Met dat binnengekomen geld, moet een bedrijf zijn verplichtingen betalen. Lukt je dat niet meer, dan ben je failliet of kom je in de problemen. Daarom moet je continu aandacht voor het belang van werkkapitaal vragen.”
Sparren?
Wil je sparren over jouw debiteurenpositie? Of heb je hulp nodig bij het incasseren van openstaande facturen? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons op 020 – 896 5100. We helpen je graag verder!
Geschreven door:

TKB
Wij helpen jou met het verbeteren van je credit management processen. Samen bepalen wij de beste weg voor het realiseren van positieve resultaten en klantbehoud.
Meer inspiratie

Download onze whitepaper:
Hoe credit management software u helpt bij procesoptimalisatie